Nový celovečerný dokumentárny film EMÍLIA režiséra Martina Šulíka odkrýva život hviezdy slovenského filmu, televízie a divadla Emílie Vášáryovej.
Emília Vášáryová. Jej tvár poznáme z obálok novín, časopisov i filmových plagátov, a predsa o nej vieme tak málo. Viac ako šesťdesiat rokov spoluvytvára podobu moderného česko-slovenského divadla, filmu a televízie, ale zdroje jej tvorivého úsilia pozná len pár spolupracovníkov.
Film Emília prevedie divákov zákrutami času, umožní im pochopiť súvislosti herečkinho života i umeleckého snaženia. Prostredníctvom výpovedí priateľov, kolegov, spolupracovníkov, filmových a divadelných kritikov, autori pred nami skladajú pestrú mozaiku názorov, ktorá postupne vytvára obraz výnimočnej osobnosti.
Režisér Martin Šulík uvádza: “V živote pani Vášáryovej sa premieta snaženie celej generácie umelcov, ktorí sa rozhodli prekročiť hranice slovenského provincionalizmu a konfrontovať sa s tým najlepším z európskeho a svetového umenia. Stáli na strane slabších, prinášali nádej a radosť v neslobodnej dobe. Pani Emília to robí dodnes. Náš dokument je vlastne svojská forma poďakovania.”
V dokumente sa objavujú cenné archívne zábery zachytávajúce dejinné zlomy, sprítomňujúce hviezde momenty slovenského divadla a kinematografie, ale aj intímne momenty z herečkinho života. K archívnym materiálom použitým vo filme uvádza režisér Martin Šulík: „Veľkú radosť som mal z toho, že sa podarilo nájsť zábery pani Vášáryovej z festivalu Cannes, kde v roku 1963 ocenili film Až přijde kocour. Alebo ma potešili amatérske osmičky Petra Mikulíka, ktorý zachytil začiatkom šesťdesiatych rokov svojich spolužiakov z VŠMU. Sú to veľmi intímne záznamy o študentskom živote. Archívy sú pamäťou našej komunity. Sú svedectvom o našich snaženiach, prehrách, ale aj o umeleckých vrcholoch.” Emília Vášáryová nechala tvorcov nahliadnuť do súkromia, poodhalila pred nimi spôsob svojho premýšľania o hereckej práci, podelila sa o spomienky na blízkych ľudí, kolegov a priateľov. Vďaka jej otvorenosti sa dokument stáva sa správou o úsilí celej generácie slovenských umelcov, ktorá formovala naše vedomie na prelome tisícročí.
Režisérom filmu je najvýznamnejší ponovembrový slovenský filmový tvorca Martin Šulík. V roku 1991 debutoval celovečerným hraným filmom Neha. S tvorivým tímom z tohto filmu, scenáristom Ondrejom Šulajom, kameramanom Martinom Štrbom, výtvarníkom Františkom Liptákom a skladateľom Vladimírom Godárom spolupracoval takmer na všetkých svojich filmoch, ktoré získali celý rad ocenení doma i v zahraničí. Jeho filmy Slnečný štát, Cigán a Tlmočník získali viaceré slovenské národné filmové ceny Slnko v sieti.
Film vznikol v produkcii spoločností LEON Productions, RTVS – Rozhlas a televízia Slovenska, Slovenského filmového ústavu a For Film.
Slovenskú distribúciu filmu zabezpečuje Asociácia slovenských filmových klubov.
Realizáciu filmu finančne podporili Audiovizuálny fond, Ministerstvo kultúry SR a Bratislavský samosprávny kraj.
Mediálnymi partnermi filmu sú: RTVS, denník Pravda, denník N, portál zoznam.sk, portál ČSFD.cz, portál citylife.sk, portál interez.sk, portál kinema.sk, portál mojakultura.sk, časopis Film.sk, portál Rewind, portál webmagazin.sk, portál plan.art, časopis HMOTA, portál mediaklik, Divadelný ústav, časopis KÓD – konkrétne o divadle, portál varecha.sk
https://komercnespravy.pravda.sk/kultura/clanok/690411-novy-celovecerny-dokumentarny-film-emilia-rezisera-martina-sulika-odkryva-zivot-hviezdy-slovenskeho-filmu-televizie-a-divadla-em/