Z našej produkcie
Žáner/Druhdokument
CopyrightAH production s.r.o. (For Film
s.r.o.)
RTVS Rozhlas a televízia Slovenska
Slovenský filmový ústav
2016
Facebookfacebook.com/zatopene
Webwww.forfilm.sk/zatopene
Zatopené je antropologický dokumentárny film o jednej budove a osudoch ľudí s ňou spojených. Kaštieľ v Parížovciach bol rodinným sídlom, domovom, majetkom, centrom hospodárskeho statku a napokon historickou pamiatkou. Niektoré časti budovy sa zachránili a pretrvali naprieč stáročiami, ostatné zaliali vody Liptovskej Mary.
Pre potomkov jeho posledných majiteľov, rodiny Steinovcov, je kaštieľ spomienkou na stratenú minulosť. Pre múzejníkov klenotom – fénixom, ktorý povstal z mútnej vody, pýchou Liptova. Osobitý príbeh Parížovského kaštieľa a jeho posledných majiteľov, ktorý je zároveň odrazom spoločenských premien na Slovensku v dvadsiatom storočí.
Účinkovali: Zuzana Duhajová, Gertrúda Gyárfášová, Matej Gyárfáš, Andrej Gyárfáš, Eva Križanová, Ladislav Cserei, Iveta Zuskinová, Alojz Kysel, Peter Pollák, Matej Pollák, Jiří Přibyl, Andrea Rohrböcková
Hudba: Matej Gyárfáš
Zvuk: Dušan Kozák
Kamera: Denisa Buranová
Strih: Peter Harum
Producentka: Barbara Hessová
Námet, scenár a réžia: Soňa G. Lutherová
TECHNICKÉ DETAILY
Názov: | Zatopené |
Originálne znenie: | slovenské |
Titulky: | anglické |
Dĺžka: | 50 minút |
Formát: | FULL HD (16:9) Rozlíšenie: 1920×1080 FPS:25/1 |
Zvuk: | stereo |
Nosiče: | DCP, blu-ray, DVD |
Žáner: | dokument |
Rok výroby: | 2016 |
Copyright: | AH production (For Film, s.r.o) ,RTVS Rozhlas a televízia Slovenska, Slovenský filmový ústav |
ZÁBERY Z FILMU
TVORCOVIA
NÁMET, SCENÁR, RÉŽIA
Soňa G. Lutherová je sociálna a vizuálna antropologička. Ako vedecká pracovníčka v Ústave etnológie SAV skúma meniace sa identity ľudí v post-socializme, najmä v súvislosti s ich materiálnym prostredím. Prednášala, robila výskum a študovala na univerzitách na Slovensku, v Čechách, vo Švédsku a v Rakúsku. Je spoluautorkou viacerých krátkych dokumentárnych filmov a autorkou umeleckých vizuálnych projektov. Zatopené je jej scenáristickým a režijným debutom.
PRODUCENT
Barbara Hessová, absolvovala štúdium Produkcie a distribúcie filmového umenia a multimédií na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave s Cenou rektora VŠMU a následne doktorandské štúdium. Spolu so scenáristkou získali hlavnú cenu za projekt Pred odletom na medzinárodnom workshope Midpoint. Úspešný krátky film Arsy-Versy, ktorý produkovala, získal viac ako 40 ocenení na medzinárodných filmových festivaloch. Pracovala pre viacero produkčných spoločností na výrobe dokumentárnych a hraných filmov a TV seriálov. Spolupracovala na produkcii filmov: Polčas rozpadu, Veľký rešpekt, Pohoda 2010. Pracovala pre Audiovizuálny fond ako administrátor žiadostí, neskôr ako člen odborných komisií. V roku 2007 založila AH production, kde sa venuje vývoju a produkcii celovečených dokumentárnych a hraných filmov (Zatopené, Parlika, Stanko, Tak ďaleko, tak blízko, Comeback, Zdenka, Súď ma a skúšaj) a spolupráci na TV reláciách a seriáloch. Bola účastníčkou Emerging Producers, programu organizovaného MFF Jihlava. V minulosti pôsobila ako prodekanka pre zahraničie na FTF VŠMU, v súčasnosti pôsobí ako interný pedagóg na Katedre produkcie a distribúcie.
KAMERA
Denisa Buranová práve ukončila doktorandské štúdium na VŠMU. Pracuje na reklamách, celovečerných aj krátkych filmoch a dokumentoch. Spolupracuje s oceňovanými slovenskými filmovými režisérmi ako Iveta Grófová, Peter Kerekeš, Mira Fornayová, Zuzana Liová. S režisérkou Ivetou Grófovou natočila jej debutový celovečený film “Piata loď”, ktorý vyhral cenu Crystal Bear z Berlinale 2017 v sekcii Generation. V súčasnej dobe pripravuje film s Teodorom Kuhnom film „Ostrým nožom”. Jej vášnou je kreativita pri tvorbe vizuálneho obsahu.
STRIH
Peter Harum je absolvent strihovej sklaby na filmovej a televíznej fakulte VŠMU. 4 roky pôsobil ako externý pedagóg strihovej skladby na Masmediálnej fakulte PEVŠ. Pôsobí ako strihač dokumentov a hraných filmov, zároveň aj ako režisér, kameraman a strihač komerčnej a nekomerčnej audiovizuálnej tvorby. Na viacerých projektoch spolupracuje ako konzultant technologických riešení. Okrem strihovej skladby má skúsenosti aj v oblasti gradingu, animácii a vizuálnych efektov. Medzi jeho najúspešnejšie filmy patrí autorský dokumentárny film Vladkova cesta (Cena Literárneho fondu za umelecký výkon v oblasti dokumentárneho filmu), Cigáni idú do volieb (Zvláštne uznanie za mimoriadne kvalitnú strihovú zložku filmu, ocenenie Silver Eye), Tak ďaleko, tak blízko (národná nominácia na EFA, cena Igric, Národná filmová cena Slnko v sieti) a STANKO (nominácia na Národnú filmovú cenu Slnko v sieti v kategórii najlepší strih).
ZVUK
Dušan Kozák absolvoval štúdium zvuku na VŠMU, kde tento odbor aj vyučuje. Vyše dve desaťročia pracuje ako zvukový majster v Slovenskom rozhlase. Spolupracoval na viacerých dokumentárnych filmoch: Cesta Magdalény Robinsonovej, Afganské ženy za volantom, Cigarety a pesničky, Chránené územie, Zvonky šťastia, Od Fica do Fica, na hraných filmoch Ďakujem, dobre a Deti, na filmovom projekte Slovensko 2.0. a na dokumentárych filmoch Tak ďaleko, tak blízko a Zatopené.
HUDBA
Matej Gyarfáš je komunikátor, hudobník a zvukový umelec z Bratislavy. Po ukončení magisterského štúdia psychológie na Univerzite Komenského v Bratislave absolvoval doktorandské štúdium zvukového dizajnu na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Od roku 2003 je aktívnym hudobníkom na poli experimentálnej elektronickej a akustickej hudby. Skomponoval hudbu k niekoľkým filmom, divadelným hrám, a inštaláciám. V súčasnosti pôsobí ako riaditeľ kreatívnej komunikácie v spoločnosti Ecocapsule.